Mi ez?

New York City töménytelen mennyiségben. Helyi hírek, érdekességek, történelem, lifestyle, minden, amire a NY címke akasztható.

Időjárás

Adsense

Gazdag vagyok már?

Utolsó kommentek

  • alien: All Bundy menyországa (2013.01.02. 13:04) A nap képe - Japán WC
  • Pakos: @flimo13: Ajánlom figyelmedbe New Yorkkal foglalkozó blogunk: 548oranewyorkban.blog.hu/ (2012.01.29. 15:25) Girl Walk // All Day
  • flimo13: Kár. Nekem még mindig bent van google readerben, hátha. (2012.01.11. 14:31) Girl Walk // All Day
  • kunlovas: Néhány éve valaki érdeklődött Glück Etel iránt. Valamit tudok róla, ha érdekli még? (2010.05.10. 22:04) A nap képe - Tűzoltóautó
  • Cook kapitány: A kép neve "Lunchtime atop a Skyscraper", a fotós Charles C. Ebbets. Egy kis google kereséssel ez... (2010.02.04. 10:31) Régi képek New Yorkról
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • alien: All Bundy menyországa (2013.01.02. 13:04) A nap képe - Japán WC
  • Pakos: @flimo13: Ajánlom figyelmedbe New Yorkkal foglalkozó blogunk: 548oranewyorkban.blog.hu/ (2012.01.29. 15:25) Girl Walk // All Day
  • kunlovas: Néhány éve valaki érdeklődött Glück Etel iránt. Valamit tudok róla, ha érdekli még? (2010.05.10. 22:04) A nap képe - Tűzoltóautó
  • Cook kapitány: A kép neve "Lunchtime atop a Skyscraper", a fotós Charles C. Ebbets. Egy kis google kereséssel ez... (2010.02.04. 10:31) Régi képek New Yorkról
  • alibabaesanegyvenhattyu: Ilyen tényleg van? Akkor nem csak nálunk ilyen elvakultak az érzelmek a csapatok imádatában? (2009.11.24. 15:08) Meggyalázták az új Yankees stadiont!

2nd Avenue Subway

2007.03.22. 15:40 TamasNYC

Már régóta akarok erről írni, mert egyrészt 60 éve ez az első új metróvonal, másrészt van egy története a projektnek: már 1981-ben azzal viccelődtek, hogy ez a leghíresebb dolog New Yorkban ami még nincs is. :-) Különösen érdekessé teszi, hogy sokmindenben erősen emlékeztet a budapesti négyes metróra. De menjünk sorban...

Története:
Nem tudom mikortól, de az 1920-as években már biztosan volt itt és a 3rd Avenue-n is vasúti közlekedés, magasvasút formájában. Ezek csak 1942-ig üzemeltek, majd az 50-es években szépen le is bontották. Az ötlet, hogy a 2nd Avenue-n is kéne metró 1929-ben (!) fogalmazódott meg először, de jött a gazdasági világválság és a pénz elúszott. 1939-ben újra elővették a terveket, de akkor a II. világháború vitte el a forrásokat.

Az építkezés finanszírozására 1951-ben és 67-ben is kötvényeket adtak ki, de a pénzt valami másra költötték el, ill. a 67-es kötvények egy részéből 1972-ben valóban megindult az alagút fúrása. Három év múlva azonban a város fizetésképtelenné vált, az építkezést leállították. Eltelt kb. 30 év, majd 2005 novemberében a New York-i szavazók zöld utat adtak a Transportation Bond Act-nek, ami a többek közt a 2nd Ave metró finanszírozását is megoldja. Az építkezésről szóló végleges szerződést kedden, 20-án írták alá. A korábbi tervekről bővebben itt.

Még februárban a városháza kicsit izmozott a 7 line kapcsán. Akkor az MTA egyértelművé tette, hogy a 2nd Ave metró szent tehén és ha fene fenét eszik akkor is megépül. Ez a kis csörte szépen mutatta, hogy kis képzavarral élve, tényleg sínen van a T line (ez lesz a neve). Az alapkőletétel április végén lesz, a 90. utca környékén. Az első szakasz 2013-ban lesz kész, de teljes hosszban csak 2020 körül fejezik be.

Merre:
Klikk a képre: ugyanezt nagyíthatóan, PDF-ben.
A Manhattan "jobb oldalán", a keleti oldalon futó kék csík lesz a nyomvonal. A sárga, Q line most csak a 7th Ave - 57. utcáig jár, de azt is tervezik bővíteni.

1. szakasz: 2007-2013
A Q line-t meghosszabbítják és három új állomást építenek, a 96., 86., 72. utcáknál.

2. szakasz: 2014-2018
Tovább ásnak észak felé a 125. utcáig, de még mindig Q line-ként.

3. szakasz: 2015-2018
A 2. szakasszal párhuzamosan ezt is elkezdik csinálni, a 63. utcától a Houston Streetig fúrnak. Csak akkor kel életre a T line, ha ezt az alagútat beüzemelik. Ekkor viszont már a 125. utcától T-ként fognak futni a kocsik, a 72. utca fölött a Q-val osztoznak a síneken.

2017-20: 4. szakasz:
A maradék: Houston Str. - Hanover Square

A teljes szakaszon 2x1 vágányt építenek, vagyis nem lesz express service, de erre nem is lesz olyan nagy szükség. Miért? Mert az új vonalon sokkal hosszabb szerelvények fognak közlekedni. A mostani 10 kocsiból álló vonatok, kb. másfél háztömbnyi hosszúságúak. Az új metrószerelvény kétszer ilyen hosszú, 3 háztömbnyi lesz, ezért az állomások közötti távolság tulajdonképpen ennyivel kevesebb. Így kevesebb állomást építenek, rövidebb lesz a menetidő. Az emberek meg gyalogoljanak, nem árt egy kis testmozgás. :-)

Kapcsolódó hír, hogy már most megy a nyavalygás, hogy többe kerül az útban lévő ingatlanok megvásárlása. Subwayblogger elmélkedett rajta, hogy nem kéne ezen siránkozni, mert úgyis túllépik a költségvetést. Ennek ellenére persze meg fog épülni, a magasabb költségek miatt nem fogják a felénél abbahagyni. Ezt persze tudják az építő cégek is, ezért garantáltan leszek "előre nem látott" költségek, amit a város rendre ki fog fizetni. Miért van az, hogy erről nekem a budapesti négyes metró jut eszembe? :-(

Hivatkozások:
Az MTA 2nd Ave. Subway oldala
Wikipedia szócikk

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://nycity.blog.hu/api/trackback/id/tr1245698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.