Mi ez?

New York City töménytelen mennyiségben. Helyi hírek, érdekességek, történelem, lifestyle, minden, amire a NY címke akasztható.

Időjárás

Adsense

Gazdag vagyok már?

Utolsó kommentek

  • alien: All Bundy menyországa (2013.01.02. 13:04) A nap képe - Japán WC
  • Pakos: @flimo13: Ajánlom figyelmedbe New Yorkkal foglalkozó blogunk: 548oranewyorkban.blog.hu/ (2012.01.29. 15:25) Girl Walk // All Day
  • flimo13: Kár. Nekem még mindig bent van google readerben, hátha. (2012.01.11. 14:31) Girl Walk // All Day
  • kunlovas: Néhány éve valaki érdeklődött Glück Etel iránt. Valamit tudok róla, ha érdekli még? (2010.05.10. 22:04) A nap képe - Tűzoltóautó
  • Cook kapitány: A kép neve "Lunchtime atop a Skyscraper", a fotós Charles C. Ebbets. Egy kis google kereséssel ez... (2010.02.04. 10:31) Régi képek New Yorkról
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • alien: All Bundy menyországa (2013.01.02. 13:04) A nap képe - Japán WC
  • Pakos: @flimo13: Ajánlom figyelmedbe New Yorkkal foglalkozó blogunk: 548oranewyorkban.blog.hu/ (2012.01.29. 15:25) Girl Walk // All Day
  • kunlovas: Néhány éve valaki érdeklődött Glück Etel iránt. Valamit tudok róla, ha érdekli még? (2010.05.10. 22:04) A nap képe - Tűzoltóautó
  • Cook kapitány: A kép neve "Lunchtime atop a Skyscraper", a fotós Charles C. Ebbets. Egy kis google kereséssel ez... (2010.02.04. 10:31) Régi képek New Yorkról
  • alibabaesanegyvenhattyu: Ilyen tényleg van? Akkor nem csak nálunk ilyen elvakultak az érzelmek a csapatok imádatában? (2009.11.24. 15:08) Meggyalázták az új Yankees stadiont!

A Brooklyn Bridge

2007.07.11. 01:41 TamasNYC

Mai esti mesénkben a kedvenc New York-i látnivalómról, a Brooklyn Bridge-ről lesz szó.

Nem tudom miért imádom annyira, talán a sokszínűsége miatt. Ha gyalog mész át rajta nem is tűnik olyan nagynak, ilyenkor a sok részlet nyűgöz le: ahogy az acélkábelek életre keltik a perspektívát, a két pillér toronyszerű alakja, a fa járda és persze Manhattan látképe. Kocsival nyilván sokkal gyorsabban át lehet érni, mégis csak ekkor érezi a mi Erzsébet hídhoz szokott szemünk, hogy milyen hatalmas építmény is ez. Csak mész, mész mész és még mindig nincs vége.
Amikor a hídfőnél állsz és lentről nézel fel rá, akkor megváltoznak az arányai, megnyúlik, a túloldali pillér sokkal kisebbnek, ezáltal messzibbnek látszik. A mesékben vagy rajzfilmekben ábrázolják így az "óperenciás tengeren" átívelő hídat. Brooklynból nézve a financial district felhőkarcolói és az Empire State Building adja a hátteret amitől nagyon New York-i képeslap jellege lesz, Manhattanből nézve viszont nincs semmi ami elterelné a figyelmet a hídról. A kábelek íve csak a vízről látszik igazán, ilyenkor tudatosul, hogy ez függőhíd.

Története
A híd építésenek gondolata az 1800-as évek elején merült fel először. Brooklyn ekkor még meglehetősen vidékies volt, Manhattanben kétszer annyian, 800 000-en éltek és már kezdtek jelentkezni a túlnépesedés problémái. A két várost ekkor még csak komp kötötte össze, az időjárástól független, gyors átkeléshez híd kellett.
John Roebling, drótkötélgyáros és híres hídépítő 1855-ben javasolta először egy híd építését az East River felett, miután elege lett a kompra való várakozásból. Cégének volt tapasztalatfüggőhidakkal, korábban már többet építettek az országban. A kezdeti hűvös fogadtatás után 1867-re sikerült megszereznie a politikai és gazdasági támogatást, ekkor hozták létre a New York Bridge Company-t, az építkezés pedig két évvel később, 1869 júniusában kezdődött. Még abban a hónapban Roebling lábát egy komp a rakpart falához nyomta, amit túlélt ugyan, de az ekkor kapott tetanusszal már nem bírt a szervezete.

A építkezés felügyeletét fia, Washington vette át. A munka embertelen körülmények között zajlott. A pillérek alapozását a folyómeder alján, hatalmas búvárharangokban végezték. Itt a nagy nyomás alatt, rossz levegőben, sötét, nedves és saras környezetben kellett nehéz fizikai munkát végezni, ráadásul robbanószert is használtak, ami különösen veszélyessé tette a feladatot. Keszonbetegségben 20 munkás halt meg és Washington Roebling is lebénult. Az építkezés vezetését felesége, Emily hathatós segítségével, brooklyni házából folytatta.

A pillérek hat év alatt készültek el, a kábelezés két évig tartott, a hídpályához és a kapcsolódó építményekhez még négy év kellett. Az ünnepélyes átadás 1883. május 23-án volt, Emily Roebling ment végig elsőként, kezében egy kakassal, ami a győzelmet szimbolizálta. Pár nappal később pánik tört ki a zsúfolt hídon, mert az emberek azt hitték, hogy le fog szakadni. 12-en haltak meg miközben az emberek egymást taposva menekültek a hídról. A hídnak természetesen semmi baja nem volt.

A Brooklyn Bridge azonnal New York egyik jelképe lett. Elkészültekor még nem voltak felhőkarcolók, a pilléreknél csak a Trinity church tornya volt magasabb!
20 évig, a Williamsburg Bridge megépítéséig a világ leghosszabb függőhídja volt, nyílása 486 m. A hídpálya víz feletti legnagyobb magassága 41 m, ami később szabvánnyá is vált a hídépítésben. Négy főkábele van, egyenként 40 cm átmérőjűek, az ezekről lelógó függesztő-kábelekhez összesen 23000 km-nyi kábelt használtak fel. A híd tervezett teherbírása 18 700 tonna. Építési költsége az eredetileg tervezettnek a duplája, 15,1 millió USD volt.

Kis színes infók
  + 1884-ben a híd erejét demonstrálandó 21 elefántot hajtottak végig rajta.
  + Az első ember, aki leugrott a hídról Robert E. Odlum volt és nem élte túl. A leghíresebb ugró Steve Brodie volt, aki valójában csak kitalálta a hőstettet. Később többen is túlélték az ugrást.
  + Megnyitásakor a híddíj 1 cent volt, ma ingyen használható.
  + 2006-ban rutinellenőrzés során egy jól felszerelt, elfeledett, hidegháborús atombunkert találtak a pillér alapjában, tele évtizedes vizeshordókkel, konzervekkel, gyógy- és kötszerekkel.
  + 2003-ban az Al-kaida merényletet tervezett a híd ellen, gyujtóbombákkal akarták elszakítani a függesztőkábeleket.
  + A "to sell the Brooklyn Bridge" kifejezéssel az amerikai angolban a hiszékenységre, naivitásra utalnak. Ha valaki valami nehezen hihető történetet mesél, akkor szokták válaszul viccesen megpróbálni eladni a hidat pl. "I could sell you some lovely riverside property in Brooklyn... stb."


Saját kép.

4 komment

Címkék: közlekedés történelem látnivaló downtown brooklyn

A bejegyzés trackback címe:

https://nycity.blog.hu/api/trackback/id/tr59115704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sib 2007.07.11. 12:10:33

Volt egy ilyen című TV filmsorozat is: Brooklyn Bridge.

Erről a 2003-as merényletkísérletről nem is tudtam. Elkerülte a figyelmemet.

Az atombunkert mikor készült? Netán már az építésnél?

Kovács Kati 2008.02.22. 11:26:41

Szia, én kb. 5 éve vagyok Brooklyn Bridge függő:-) szinte földöntúli érzés fog el, ha látok róla fotót, vagy egy filmben feltűnik. Film: akkor kezdtek igazán foglalkoztatni a hiddal kapcsolatos történetek, amikor láttam a "Kate és Leopold" c. filmet, amiben a hídról ugrik bele Meg Ryan a portálba (időalagút) és megy vissza a múltba, ahol még csak épül ez a híd. Örülök, hogy rátaláltam erre a weboldalra és gyönyörködhetek a különböző fotókban. Köszönöm, hogy elolvashattam a híd történetét, érdekes volt. Vágyam, álmom az, hogy egyszer én is végigsétáljak a hídon.Sikerülni fog:-) üdv. Kati:-))

TamasNYC · http://nycity.blog.hu/ 2008.02.22. 14:57:31

Sikerülni fog. Én is vagy 20 évet vártam rá, de csak összejött. :-)

Kovács Kati 2008.06.13. 11:29:37

Szia Tamás!
Már régen voltam ezen az oldalon, de most megint gyönyörködöm a hid fotóiban! Érdeklődnék, hogy Te ott élsz??? Mióta?? Jól érzed magad ott NY-ban??
A napokban láttam a Szex és New York c. filmet és a kedvenc hidamon találkozott Miranda és a férje Steve!
Olyan jó volt közelről is látni!
Ha van kedved irj léci, köszi előre is további szép napot kivánok Kovács Kati:-))