Története:
Nem tudom mikortól, de az 1920-as években már biztosan volt itt és a 3rd Avenue-n is vasúti közlekedés, magasvasút formájában. Ezek csak 1942-ig üzemeltek, majd az 50-es években szépen le is bontották. Az ötlet, hogy a 2nd Avenue-n is kéne metró 1929-ben (!) fogalmazódott meg először, de jött a gazdasági világválság és a pénz elúszott. 1939-ben újra elővették a terveket, de akkor a II. világháború vitte el a forrásokat.
Az építkezés finanszírozására 1951-ben és 67-ben is kötvényeket adtak ki, de a pénzt valami másra költötték el, ill. a 67-es kötvények egy részéből 1972-ben valóban megindult az alagút fúrása. Három év múlva azonban a város fizetésképtelenné vált, az építkezést leállították. Eltelt kb. 30 év, majd 2005 novemberében a New York-i szavazók zöld utat adtak a Transportation Bond Act-nek, ami a többek közt a 2nd Ave metró finanszírozását is megoldja. Az építkezésről szóló végleges szerződést kedden, 20-án írták alá. A korábbi tervekről bővebben itt.
Még februárban a városháza kicsit izmozott a 7 line kapcsán. Akkor az MTA egyértelművé tette, hogy a 2nd Ave metró szent tehén és ha fene fenét eszik akkor is megépül. Ez a kis csörte szépen mutatta, hogy kis képzavarral élve, tényleg sínen van a T line (ez lesz a neve). Az alapkőletétel április végén lesz, a 90. utca környékén. Az első szakasz 2013-ban lesz kész, de teljes hosszban csak 2020 körül fejezik be.
Merre:
Klikk a képre: ugyanezt nagyíthatóan, PDF-ben.

1. szakasz: 2007-2013
A Q line-t meghosszabbítják és három új állomást építenek, a 96., 86., 72. utcáknál.
2. szakasz: 2014-2018
Tovább ásnak észak felé a 125. utcáig, de még mindig Q line-ként.
3. szakasz: 2015-2018
A 2. szakasszal párhuzamosan ezt is elkezdik csinálni, a 63. utcától a Houston Streetig fúrnak. Csak akkor kel életre a T line, ha ezt az alagútat beüzemelik. Ekkor viszont már a 125. utcától T-ként fognak futni a kocsik, a 72. utca fölött a Q-val osztoznak a síneken.
2017-20: 4. szakasz:
A maradék: Houston Str. - Hanover Square
A teljes szakaszon 2x1 vágányt építenek, vagyis nem lesz express service, de erre nem is lesz olyan nagy szükség. Miért? Mert az új vonalon sokkal hosszabb szerelvények fognak közlekedni. A mostani 10 kocsiból álló vonatok, kb. másfél háztömbnyi hosszúságúak. Az új metrószerelvény kétszer ilyen hosszú, 3 háztömbnyi lesz, ezért az állomások közötti távolság tulajdonképpen ennyivel kevesebb. Így kevesebb állomást építenek, rövidebb lesz a menetidő. Az emberek meg gyalogoljanak, nem árt egy kis testmozgás. :-)
Kapcsolódó hír, hogy már most megy a nyavalygás, hogy többe kerül az útban lévő ingatlanok megvásárlása. Subwayblogger elmélkedett rajta, hogy nem kéne ezen siránkozni, mert úgyis túllépik a költségvetést. Ennek ellenére persze meg fog épülni, a magasabb költségek miatt nem fogják a felénél abbahagyni. Ezt persze tudják az építő cégek is, ezért garantáltan leszek "előre nem látott" költségek, amit a város rendre ki fog fizetni. Miért van az, hogy erről nekem a budapesti négyes metró jut eszembe? :-(
Hivatkozások:
Az MTA 2nd Ave. Subway oldala
Wikipedia szócikk
Utolsó kommentek