A projekt plaNYC néven fut és három fő részből áll:

- házakat kell építeni még 1 millió embernek és alacsonyabb lakhatási költségek kellenek.
- Növelni kell a tömegközlekedés kapacitását és egyúttal gyorsítani is kell azon.
- Biztosítani kell, hogy minden New York-itól, max. 10 perc sétára legyen egy park.
maintaiNYC:
- Az öregedő vízhálózat mellé tartalékhálózatot kell kiépíteni.
- El kell érni, hogy NYC minden útja, metró- és vasútvonala jó műszaki állapotban legyen.
- „Zöldebb” és biztosabb áramellátást kell biztosítani minden New York-inak.
greeNYC:
- Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 30%-al csökkenteni kell.
- El kell érni, hogy NY legyen a legtisztább levegőjű nagyváros az USÁban.
- Minden szennyezett földet meg kell tisztítani.
- A természetes vizek 90%-át meg kell tisztítani, hogy az emberek újra használhassák.
A polgármester vasárnap, a Föld Napja alkalmából tartandó beszédében részletesen is kifejti a terveket és több mint száz konkrét javaslatot fog tenni.
Milyen javaslatok várhatóak?
Az egyik terv szerint $8 behajtási díjat fognak szedni az autósoktól reggel 6 és este 6 között Manhattanben, a 86. utcától délre. Az itt lakók és itt dolgozók kedvezményt kapnának és nem kellene fizetni a taxiknak sem. Az összeg már tartalmazná a híd- és alagútdíjakat is.
A tervezet célja, hogy a felesleges áthaladó forgalmat kiszorítsák, ezzel helyet adva új buszsávoknak, szélesebb járdáknak, bicikliutaknak, magyarán szólva, hogy egy modern, élhető városi környezetet alakíthassanak ki. Ehhez hasonló már működik Londonban, de érthető módon nagyon nehéz lesz a polgármesternek keresztülvinnie ezt az elképzelést, már most is többen tiltakoznak ellene. Az ötlet nem új, először 1987-ben merült fel, de azóta többször is elbukott. Részletesebben a NY Times blogjában.
Emellett 400 millió dollárt szánnának a szennyezett földterületek megtisztítására, majd ezeket is felhasználnák a házépítési programhoz, melynek keretében 250 000 új lakás készülne. Új építési rendeletekkel és adókedvezménnyel is segítenék építtetőket, ami a kínálat bővülésével hosszútávon a lakásárak csökkenést segítené elő.
A tervben nagyon hangsúlyosan szerepel a környezetvédelem. Az üvegház-gázok visszaszorítása érdekében támogatnák a már meglévő épületek hőszigetelését és az új házakat is csak így engednék megépíteni. A behajtási díjjal párhuzamosan a tömegközlekedést is továbbfejlesztenék, 7,5 milliárd dollárért a Hudson folyó alatt, Midtown felé egy új vasúti alagutat ásnának.
A terv megvalósíthatósága érdekében egy külön szervezetet állítanának fel a pénz kigazdálkodására és a legfontosabb infrastrukturális beruházásokra. A szervezetnek városi és állami tagjai lennének valamit az állam kormányzójának vétójoga lenne.
Ez azért fontos, mert Bloomberg ugyan tud nagyot gondolni, de tervek végrehajtása nem (csak) az ő kezében van, kell hozzá a City Council, a Port Authority of New York, a kormányzó és a tagállam parlamentjének egyrészt a támogatása, másrészt a pénze. A bejelentés után ezért várhatóan hosszú huza-vona, politikai csatározgatások kezdődnek, különösen a népszerűtlen intézkedéseken, mint pl. a behajtási díj.
A terveket egyébként 18 hónapja kezdték kidolgozni és Bloomberg polgármester bevallottan ezt tekinti főművének és a hivatali idejéből hátralévő 32 hónap legfontosabb feladatának. Azt hiszem New York nagyon jól járt ezzel az emberrel.
--------
Nem akartam hazai politikát belekeverni, de kikívánkozik, ha nem vagy rá kíváncsi ne olvasd tovább.
Ilyennek kell lennie egy polgármesternek. Harcol a városáért, politikai csatákba megy bele, hosszútávú terveket készít, minden cselekedetén látszik, hogy a szívén viseli a város sorsát.
Demszky mindig azzal védekezik, hogy Budapest nem kap elég pénzt, ezért nem tudott fejlődni, ezért kátyúváros. Csak egy kérdésem van: látta őt valaki harcolni a városáért? Úgy igazán harcolni, amikor semmi más nem számít, amikor tényleg csak a város a fontos.
Kicsit demagógia, de Bloomberg milliárdos, reggelente mégis metróval jár dolgozni.
Utolsó kommentek