Régóta érlelgetett téma következik, az ún. Chinatown buszok.
A Chinatown busz a keleti parton működő fapados busztársaságok összefoglaló neve. A nagyobb városokat kötik össze, útközben nincsenek megállók, baromi olcsók és ennek megfelelően elég ramatyok is. Nincsenek buszállomásaik, általában egy forgalmasabb utcasarok mellől vagy pl. egy szupermarket elöl indulnak. A legnagyobbak a Fung Wah Bus, az Apex bus, az OK Travel Bus, de van még jópár kisebb. Nevüket onnan kapták, hogy általában a kínai negyedből indulnak és eredetileg főleg kínaiak utaztak a vonalakon.
Innentől Q&A stílusban írom, mert ... mert csak. :-)
Tényleg annyira olcsó?
Igen. Pl. egy NYC-Washington, DC. út oda-vissza $35. Ugyanez Greyhound buszon kb. $60-70, vonaton Amtrakkel vagy repülővel kb. $120. Kocsival a benzinköltség a mostani rekordárak mellett kb. $60. A lényeg látszik, kb. feleannyiba kerül a Chinatown bus, mint a következő legolcsóbb alternatíva.
Szuper, mi a gond?
A gond az, hogy mind a buszok műszaki állapota, mind a szervezés, meg úgy általában az egész meglehetősen kínai, vagyis kaotikus. Lehet ugyan előre foglalni, de tökmindegy, mert minden busz túl van foglalva, ezért ha biztosan fel akarsz férni, akkor érdemes 1-2 órával hamarabb kimenni. Ha előre fizettél, de mégsem férsz fel, akkor koránt sem biztos, hogy visszakapod a pénzed, a kalauz/szervező lehet, hogy nem is igazán beszél angolul.
A buszok általában meglehetősen lepukkantak, hallani rémtörténeteket autópálya közepén órákig veszteglő buszokról vagy pl. menet közben kieső ablakokról. Ha ez nem lenne elég, a sofőrök általában túlhajszoltak és fáradtak, emiatt az átlagnál sokkal több a baleset. Az utolsó most vasárnap volt, ketten meghaltak.
Rendben, de akkor mivel utazzak?
Ha Washingtonba mész, akkor két megoldás is van: a Vamoose bus és a Wasington Deluxe Bus. Mindkettő nagyságrendekkel jobb, mint a Chinatown buszok, én a Was Deluxe-szal mentem.
Ha nem fér fel mindenki, akkor kisegítő járatot állítanak be. Csak a buszon fizetsz, nincs átvágás. Az utazóközönség teljesen rendben van, mellettem egy nagyon helyes ázsiai csaj ült :-), de a többség nem kínai. A busz rendben volt, a sofőr jófej és a netes fórumokon is dícsérik.
A gond az, hogy egyrészt csak Washingtonba mennek, másrészt mivel mindkettő zsidó cég, szombaton nincs járat. (Update: a Vamoose-nál 1 járat van szombaton is)
De én nem Washingtonba akarok menni!
Menj csak oda, szép hely és rengeteg látnivaló van! :-) Ha mégis ragaszkodsz más városokhoz, akkor repülő vagy autó. A repülő gyorsabb, bár sok csomaggal nem biztos, hogy túl kényelmes a reptérre kimenni, meg vissza.
Ha tudsz/tudtok vezeti érdemesebb kocsit bérelni. Egy autó egy napra $50-60-nál kezdődik, plusz benzin, de az nem sok, ha ketten vagy többen vagytok már megéri. Lehet úgy is bérelni, hogy pl. NY-ban veszed fel a kocsit és Philadelphiában adod le, érdemes a neten előre foglalni. A parkolásra kell figyelni, néha nagyon elb@szott szisztémák tudnak lenni és kegyetlenül büntetnek. A amerikaiak elég őrült módon vezetnek, de kis odafigyeléssel nem lesz gond.
És a Greyhound?
A Greyhound ugyan olcsóbb, de elég rossz híre van. Az utazóközönség meglehetősen gázos, pl. ha kicsi a szökés kockázata, akkor kisebb ügyekért elítélt bűnözőket egyedül is felraknak a buszra, a célállomáson kell csak jelentkezniük. A normálisabb utasok turisták, mert ők a filmekből csak a Greyhoundot ismerik. Plusz a buszpályaudvarok is a városok legrosszabb részein szoktak lenni. Vannak még más cégek is, de ezeket nem ismerem. Annyit tudok, hogy a Peter Pen Bus kb. ua, mint a Greyhound.
Kicsit elkalandoztam a kínai buszoktól, de annyi baj legyen. :-)
Chinatown bus
2007.05.23. 02:21 TamasNYC
Szólj hozzá!
Címkék: közlekedés látnivaló
A bejegyzés trackback címe:
https://nycity.blog.hu/api/trackback/id/tr5384815
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek